Monday, November 7, 2011

SeDih..TaK DaPaT BaLiK BeRaYa Di KaMPuNG

Salam peeps...


Rasanya tidak terlambat untuk aku wish selamat menyambut hari raya aidiladha kepada semua umat Islam...


Tahun ni, aku pertama kali menyambut raya aidiladha sebagai isteri..

Dan raya tahun ni la aku tak dapat balik beraya di kampung..sebabnya en.suami bekerja pada malam raya tu..itulah pengorbanan dinamakan..pengorbanan untuk menunaikan tanggungjawab pada pesakit..
takpe..

Untuk mengurangkan kesedihan tu, aku telah nekad untuk masak macam2..nak buat2 macam beraya di kampung la katakan...

proses masak memasak bermula awal pagi raya..bukannya malam raya or sehari sebelum raya okeyy...
jemputan nya hanya la kakakku sekeluarga...

sebabnya husband keje, so tak dapat nak beli barang dapur sesama..beli barang dapur kena la bersama-sama ye...hehe...
mujurla kedai barang basah bukak..kalo tak, xleh la makan gulai ayam di pagi raya..


dipendekkan citer, aku dah plan nak masak kek coklat, nasi himpit (resepi ibundaku) dengan ayam berempah (resepi mertuaku) dan jugak nasi hujan panas kilat dan petir...haha...


alhamdulillah, berkat kesabaran dan pertolongan suami, aku berjaya menyiapkan kesemua menu ni sepantas kilat, mujur sedap dan menjadi...


mula-mula, masak kek coklat moist kukus dulu...aummmm yummy....



dah banyak kali aku wat kek coklat moist kukus, tapi rasanya yang ni la yang paling sedap resepinya....sedap, kejap je habis






menu kedua, aku masak kuah kacang nasi himpit...ni resepi ibundaku...memang menjadi..dhla first time buat...haha






lupa nak snap awal2..dah nak hbs dah...ayam berempah resepi mertuaku...





yang ni pulak, sape tak kenal tak tau la ...
nasi himpit cap nona..




ni pulak in da making of nasi hujan panas..ni gambar before taruk pewarna...aummmm..alhamdulillah sdap...first time gak buat...
lupa lak nak snap gulai ayam...masak punya la syok...sebab ada yang makan, tu yang best..aku tak makan pun takpe, tengok orang makan hasil masakanku terus aku jadi kenyang...hehe




***p/s: tak sabar lak nak masak nasi dagang resepi ibundaku...semestinya sedap dan mengancam jiwa...;)



No comments:

Post a Comment